בתקופות משבר – עבודה ב-Agile

אג'ייל היא שיטת עבודה הנועדה לסייע לארגונים בהתמודדות עם המציאות המשתנה והכאוטית של העולם המודרני.

גם אם אינכם עובדים בשיטת אג'ייל בשגרה, בעתות משבר אנו מציעים לארגונים לאמץ מספר עקרונות אג'ילים אשר מאפשרים להתמודד עם השינויים התכופים, לשמור על תקשורת בצוותים שעובדים באופן מרוחק, לשמור על פוקוס, לתעדף את הדברים החשובים – ובעיקר, לא לאבד כיוון.

בימים אלו של משבר עולמי (Covid-19) אשר כופה על כולנו עבודה במתכונת שונה, מצומצמת ומרוחקת, ריכזנו עבורכם את עקרונות המפתח וגם כלים שימושיים, כדי לעשות קצת סדר בתוך כל הבלגן.

אז מה כדאי לעשות?

Daily – פגישה יומית קצרה של סנכרון אנשי הצוות באשר הם.
גם אם בשגרה אינכם מקפידים על הפגישה היומית, דווקא כשכולם מבוזרים התקשורת היא קריטית, גם לסנכרון השוטף וגם לרוח הצוות.
בדרך כלל אנו ממליצים לקיים את ה-Daily בבוקר, אך בימים אלו כאשר חלק מהצוות נמצא בשעות הבוקר עם הילדים, פגישת ערב יכולה להיות אפקטיבית יותר.
כלים שימושיים: Zoom, WebEx, Teams, Skype

Sprint – חלוקת העבודה לאיטרציות קצרות, והתמקדות בתכנון האיטרציה הקרובה ופחות בתכנון לטווח הארוך.
המציאות משתנה מרגע לרגע, ולכן חבל להשקיע זמן בתכנון עתידי מפורט.
מה כן כדאי לעשות? לתעדף את ה-Sprint במבט מפוכח – גם במהלך ה-Sprint ככל שנדרש. לוודא שהדברים החשובים ביותר מתבצעים, שמוותרים על מה שלא הכרחי ושכולם מסונכרנים על המשימות הקריטיות.
כלים שימושיים: כדאי להשתמש בכלי ALM לתעדוף המשימות. אם אתם לא משתמשים בכלים נפוצים כמו JIRA או TFS, אפשר לפתוח לוח חינמי בכלים כמו Trello. וכמובן – גם קובץ משימות משותף יכול לעשות את העבודה.

MVP – Minimum Viable Product. המוצר/שירות המינימלי שנוכל להפיק ויספק ערך. למה מינימלי? כי באג'ייל אנו מודעים לכך שניתקל בשינויים לא צפויים, אם מהסביבה או משינוי בדרישות וצרכי הלקוחות, לכן תחילה נספק ערך ראשוני, ואז נשנה, נתאים ונפתח הלאה.

השינויים משפיעים באופן רוחבי וגלובלי על העולם כולו, לכן יכול להיות שהיעדים השנתיים וה-RoadMap שהגדרנו עבור המוצר/השירות כבר אינם רלוונטיים, ואולי יש לבצע Pivot בתוכנית. יתרה מזאת, ייתכן ובעקבות המשבר צרכי הלקוחות ישתנו.
אנו מציעים לערוך חשיבה מחודשת עם הגורמים העסקיים, גופי השיווק והמכירות על הגדרה מחדש של המוצר/שירות המינימלי שנוכל להפיק ויספק ערך (MVP). לדייק את המוצר שלנו, את השירותים שאנחנו מציעים, את הערך שהלקוחות שלנו מצפים לו על מנת שגם בימי משבר נוכל לספק ערך רלוונטי בזמן קצר.

Retrospective – בסופו של ספרינט חשוב לבצע דיון ולתחקר על מנת להשתפר לקראת האיטרציה הבאה והמשך התהליך.

זוהי הפעם הראשונה שהעולם המודרני מתמודד עם מגיפה המייצרת משבר בסדר גודל שכזה. נראה שאין מישהו שיש בידיו את כל התשובות, לכן השאיפה של כולנו היא ללמידה מתמדת ושיפור מתמשך.
בתקופה זו במיוחד, של שגרות עבודה חדשות ולא מוכרות, אנו מציעים להרחיב את נושאי הדיון הרטרוספקטיבי על מנת לשפר את כל תהליכי העבודה –

  • מה הנושאים הדחופים שעל הפרק?
  • מה עובד טוב ומה ניתן לשפר בעבודה מרחוק?
  • האם מישהו צריך יותר עזרה וגיבוי בתקופה הזאת?
  • הצפת סיכונים ו/או בעיות ותקשורם להנהלה